torsdag 29 april 2010

Lake Toba och fodelsedagsbarnet nr 2

Och sa kommer har en liten uppdatering, battre sent an aldrig =)
Vi hade tagit oss till sydostasiens storsta vulkansjo, lake Toba. En plats nagra av er nog kanner igen da jag och Linn pratade en del om det innan vi borjade var langa resa. For er som inte vet ar det en stor sjo, 450 m djup som ligger pa sumatra. Det ar en tusenarig gammal vulkankrater, darfor ar den sa djup. Undrar vilka harliga monster som kan ligga dar nere pa botten...hehehe.
Blev kvar dar i 6 natter och gjorde endast exakt det som foll oss in, dvs i stort sett ingenting. Jag tror att vi behovde det.
En dag bestamde vi oss for att det var dags att gora nagot for en gangs skull. Vi kom pa att hyra kanot. Tanten tittade pa oss med ett lite finurligt leende, hon trodde nog att vi var lite halvgalna. Hon hade tre kanoter hon hyrde ut. En var overvaxt med plantor, en annan syntes knappt bakom en stor hog klader, den tredje var bara full med vattten sa den fick det bli. Med ett gott humor och optimistiska leenden borjade vi paddla darifran. Vi satt med ett par centimeter fran vattenytan och sa fort nagon av oss gjorde lite for drastiska paddeltag oste det in en mindre flod - kanoten var lite ranglig. Ahh, tankte vi och paddlade vidare och oste ur vatten. Det gick riktigt bra och vi njot av det harliga vadret. Det gick inte fullt lika bra nar vi insag att det var dags att paddla tillbaka, i motvind, vagor och inkommande askovader. Humoret borjade tryta och vi satt i ett rangligt badkar i motvind. Men vi kunde inte annat an skratta nar vi efter andra gangen kapsejsade, samtidigt som fiskegubben satt dar i sin kanot och log for sig sjalv. Det var nog inte varje dag han fick se tva vasterlanningar forsoka sig pa att paddla ett indonesiskt badkar.
I regnet gav vi upp, lamnade kanoten bakom oss och gick hem dyblota och barfota. Uthyrsningstanten var mer glad over att se oss tillbaka an hon brydde sig om att hora vart hennes kanot hade tagit vagen.

Ett par dagar senare vaknade jag upp med en harligt exotisk frukost pa sangen samtidigt som Moset och Linn sjong for full hals for mig - det var min fodelsedag.
Jag fick en gigantisk fruktsallad och avocadoshake till frukost (inte illa, va?) och en harlig blandning sma paket av varierad kreativ inslagningsform. Bland annat fick jag en stor hiskeligt ful hatt som dom tvingade att jag skulle ha pa mig under storre delen av dagen...lite tillbaka-kaka kanske efter Linn och hennes kara krabba =)
Vi hade bestamt att det var dags att aka vidare dagen efter min fodelsedag, sa vi tog var sista chans for att kunna se lite mer av on och hyrde motorcyklar. ( Ni behover inte vara oroliga, det var automatvaxlade skotrar). Det var ett valdigt fint landskap som vi svischade igenom. Harliga sma byar, grona kullar och vacker utsikt. Dagen avslutades med att tjejerna ovveraskade mig med en timmes lokal massage hemma hos en tant som klamde mer an masserade och mest bara snorade - jag uppskattade deras vanliga tanke iallafall.
Eftersom vi befann oss pa en plats som var mer for avslappning an party sa blev det en valdigt lugn kvall. Jag at riktigt kott for forsta gangen pa evigheter (kan inte jamforas med hemma, men gott var det) och blev overaskad igen nar de kom inbarandes pa en jattestor choklad fodelsedagstarta samtidigt som alla i resturangen sjong. Vi at tarta resten av kvallen och diskuterade hur livet ar pa resande fot tillsammans med de andra resanererna. Det blev en mycket lyckad fodelsedag, men jag hade lite svart att inse att jag faktiskt hade blivit ett ar aldre, precis som vanligt da.

Sen var det dags att slanga pa sig ryggorna igen och saga hejda till Moset, hon var inte intresserad av 15 timmar bussresa. Samtidigt insag Linn att hon hade natt vaggen - ett begrepp hon sjalv kom pa. Plotsligt insag hon hur trott hon var, trott pa att hela tiden behova resa fran plats till plats. Nar man val hittar ett stalle dar man vill stanna langre, da ar det dags att aka darifran for att sjalvklart kunna se andra platser ocksa. Hon borjade fundera pa att bara skita i allt och flyga direkt till Bali istallet for att kunna ta det lugnt de sista veckorna och bara fa vara. Jag forstod vad hon pratade om men borjade istallet fundera pa att det kanske for dags for oss att resa ensamma ett tag - jag var sugen pa mer aventyr och ville passa pa att se sa mycket som mojligt innan resans slut. Vad jag da inte visste var att vaggen for mig inte var langt borta. Efter highway to hell kunde jag inte annat an att instamma fullstandigt. Det ar ingen ide att pressa sig bara for att kunna fa ut sa mycket som mojligt av resan, i efterhand sa ar det bara annu mer utmattande. Och det ar inte vad vi behover. Den sista biten pa var resa har vi darfor bestamt att ta det valdigt lugnt och bara ta oss till andra platser om vi verkligen verkligen vill dit. Vi kan ju inte komma hem utmattade efter nastan 9 manaders semester. Men det kommer nog kanske handa iallafall.

Ute pa moppetur, Linn kor for forsta gangen!

Maste nog anda vara de charmigaste djuren jag har traffat pa i asien =)
Familjen var ute pa promenad, da ar det bara att vanta tills de alla traskat over.

Fina utsikten

Tradionellt hus

Min fodelsedagstarta. Istallet for att skriva direkt pa tartan blev det pa en post-it lapp, lite komunikationsproblem kanske? Fin var den iallafall och god.

Eller vad tycker ni? Ar dom inte charmiga? Ligga och glo pa en i ett gyttjebad tycker jag inte later helt fel =)

Hoppas ni alla mar val!
Syns om en manad, nedrakningen kan snart borja!
/Jessica

5 kommentarer:

  1. Låter som ni har kul fortfarande men kan förstå att d e jobbigt att flänga i så lång tid, jag ledsnar efter en resa tillskolan å tillbaka:P kanske inte sammasak:P Men så ni vet, njut av er semester sista månaden så e ni sjukt välkomna å efterlängtade hem sen ska ni veta!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Kul att se att ni håller igång och fortsätter framåt. Här hemma börjar det äntligen bli lite varmt, vi hade 13 grader härom natten:) Inte länge nu tills ni är hemma!

    Ha det bäst och ta vara på vartenda ögonblick.

    //Marcus

    SvaraRadera
  3. Hej på er!
    Det verkar vara dags för semester nu . Era huvuden är snart överfulla av intryck, mest härliga och roliga upplevelser dock. Men det är sällan man orkar ta in så mycket som ni gjort - vilken upplevelse för livet och så många minnen ni kommer ha med er. En del är jag avundsjuk på, men absolut inte allt. dumma karlar som är alltför tjatiga o efterhängsna kan jag vara utan och risken för spyor på ryggen kan jag oxå vara utan.
    Flera undrar hur det blir med hemresan. Kommer ni boka om flygresan från annan plats. Kolla noga upp nu. Om ifall så fixa tidigare avgång, man vet ju inte hur det funkar när det är dags. Kanske ny aska och tåg genom Europa. Vi får ju hoppas att allt går som det ska. Men Bankok är inte roligt nu- otäcka saker händer där som ni redan vet.
    Valborg firades med din syster med familj o fadern din. kalas var det på 1:a maj hemma hos Anna. Vi hade trevligt båda dagarna- god stämning och god mat, tårta o dryck. Tänk 2:a året i Älvsjskogen på valborg- elden lotterier Långbrodalskören + lite annan musik. Avslutades med fint fyrverkeri. Lite lustigt- Nu börjas det om igen, liksom.
    Ha det så bra och kramar från mamma Charlotte
    Ps. mormor hälsar så mycket. Hon tittade på bilderna o läste en del hos Anna igår.

    SvaraRadera
  4. skrattade här när jag läste om er kanotfärd;) hsom alltid härliga bilder å den där tårtan såg ju inte lite god ut:)förstår att ni måste känna er trötta på att resa runt i värmen, och den där bussresan i djungeln kanske inte gjorde er mer sugna:P, låter som en jätte bra idé att bara vara å ta det lugnt sista månaden, ni har ju upplevt så ofantligt mycket under er resa även om man förstår att ni planerat att se mer. Det är väl skönt att komma hem och känna sig utvilade även om du Jessica säger att det säkert inte blir så vilket jag förstår. så mycket upplevelser i nästan 9 månader tar på krafterna:)kram på er

    SvaraRadera
  5. juste ni skrev ju att det inte blev några fler bussresor men resa runt överhuvudtaget är ju tröttsamt det med. kram

    SvaraRadera